הוראת מוטבים בקופות גמל מול הוראה סותרת בצוואה

מעוניינים לפגישת ייעוץ ללא עלות?
השאירו פרטים ונציגי המשרד יחזרו אליכם בהקדם:

רח' אדוארד ברנשטיין, 6 ת"א

הוראת מוטבים בקופות הגמל מול חלוקת העיזבון לפי החוק או הוראה סותרת בצוואה

סעיף 147 לחוק הירושה קובע כי אין לכלול בעיזבונו של האדם את תגמולי ביטוח החיים וכספים נוספים המגיעים לו מתוקף היותו עמית בקופת תגמולים או בקרן פנסיה. חשוב לציין כי היקפם של סכומים אלה עשוי להיות גדול במיוחד שהרי מדובר על קופות קצבה וגמל שהצטברו במשך שנים על גבי שנים.

היות ולא מדובר באותה מערכת נכסית, על פי סעיף זה יש להבחין בין עיזבון המנוח לבין כספי פוליסת ביטוח, קרן פנסיה או קופת תגמולים שצבר המנוח. בפוליסות הביטוח שלו, בוחר האדם בחייו את המוטבים אשר יהיו זכאים לרשת את הכספים שנצברו, ומוטבים אלה אינם בהכרח היורשים המצויינים בצוואתו. מאחורי סעיף זה, עומד הרציונאל באשר להגנה הסוציאלית על האדם ומשפחתו מפני נושים העלולים לדרוש את חובותיו של המנוח.

מי יקבל את כספי הביטוח – היורש או המוטב?

המעמד המשפטי של כספי הפוליסה
שינוי המוטבים בעת עריכת הצוואה

מי יקבל את כספי הביטוח – היורש או המוטב?

הציבור, ברובו, לא מודע לקיומו של סעיף זה, הקובע כי כספי התגמולים אינם נכללים בעיזבון ולפיכך הוראת המוטבים שבקופת התגמולים או בקרן הפנסיה גוברת על חלוקת הרכוש לפי החוק (בהיעדר צוואה) ועל הוראות הצוואה. בהיעדר הוראה ספציפית בצוואה לגבי כספים אלה, הוראת המוטבים תגבר על חלוקת העיזבון לפי הצוואה. אם כן, למרות שהעיקרון המנחה בדיני ירושה לאורו הולכים בתי המשפט הוא כיבוד רצון המת בצוואתו – כאשר קיימת הוראת מוטבים בביטוח  הוראה זו תגבר.

המעמד המשפטי של כספי הפוליסה

חוסר מודעותו של הציבור לעניין זה גורם לעיתים למצב של טעויות בלתי מכוונות. כך למשל, כאשר המנוח מותיר אחריו צוואה ליורשיו ומניח בכך כי חילק להם את כל רכושו, ולאחר מותו מתגלה כי בפוליסות הביטוח שלו רשומים מוטבים אשר אינם יורשיו הרשומים בצוואתו. במקרה זה רצונו של המת אשר בא לידי ביטוי בצוואתו לא יכובד, משום שהוראת המוטבים, כאמור, גוברת על הוראות הצוואה.

שינוי המוטבים בעת עריכת הצוואה

ניתן לשנות את הוראת המוטבים גם באמצעות הצוואה בשני תנאים:

1. הוראת שינוי המוטב תנוסח באופן ספציפי, מפורש, ברור וחד משמעי.
  2. יש לשלוח את הצוואה לחברת הביטוח לפני מות המצווה.